Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 2 de juny del 2022

Àiax - Edip rei de Sòfocles

 


"Àiax: ... I ara ets tu, Zeus, tu el primer, com és just, que m'ha s'assistir. No et demanaré un favor gaire gran: si et plau, envia a Teucre un missatger portador de la trista nova, perquè sigui el primer de recollir-me quan hauré caigut sobre aquesta espasa regalimant, i algú dels qui m'odien, adonant-se'n abans, no em tiri als gossos i als ocells en pastura. És tot el que espero de tu, Zeus. Però al mateix temps invoco Hermes subterrani, el conduïdor de les ànimes, perquè m'adormi sense convulsions i d'un bon salt, quan m'hauré partit el flanc amb aquesta espasa. Invoco també, perquè auxiliïn, les Verges eternes que eternament tenen oberts els ulls a tot el que es pateix al món, les augustes Erínies de cama afuada. Que sàpiguen com sucumbeixo, míser, per culpa dels Atrides. Aquests innobles, que de la manera més innoble els arrabassin, els grans perduts; i tal com ara a mi em veuen que caic degollant-me jo mateix, així, degollats talment per ells mateixos, acabin ells sota els cops del més pròxims de llur estirp."

Sòfocles. Àiax - Edip rei. Barcelona, 2012. Fundació Bernat Metge

La Viquipèdia ens diu: "Descrit a la Ilíada com "de gran estatura", "de cos colossal" i "el bastió dels Aqueus", era el segon –només superat per Aquil·les– en força i valentia. Ambdós van ser entrenats junts pel centaure Quiró, el mateix que prèviament havia entrenat els seus pares: Telamó i Peleu. En el camp de batalla comandava les seves tropes empunyant una magnífica destral i un immens escut fet de set pells de bou i l'octava capa, l'exterior, era una placa de bronze, sent una de les principals bases de l'exèrcit del rei Agamèmnon. No és ferit en cap de les batalles descrites en la Ilíada i és l'únic dels personatges principals que no rep ajuda de cap dels déus partícips en les guerres. Per això, Àiax és considerat el paradigma de treball dur i perseverança." Abocat a una trista sort, amb els déus a la contra, més enfeinats en el seu patrocini cap a altres herois, m'alegra veure que aquest ésser rude i incomprès passa a la història amb honors i no pas amb oprobi, malgrat la seva tragèdia.

Catalogació: És la tercera edició que tinc d'Edip rei, l'interès d'aquesta és que està dins de la col·lecció, que ve amb Àiax, que m'interessava molt i que la revisió del text, la traducció i la introducció són d'en Carles Riba.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ràpid, que el món s'acaba!