Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 25 d’agost del 2014

Rutes carlistes I, Panxampla ¿bandoler o fugitiu?




Estiuejar a la Terra Alta i no arribar-te a Vall-de-roures a la llibreria Serret seria un crim de lesa majestat, sempre i quant sàpigues llegir, i t'agradin els llibres, i ... bé, que cal fer-ho, caram!

En qualsevol cas, en aquella zona cal saber de carlins, bandolers, la batalla de l'Ebre i els maquis. Aquests dos llibres són, un de carlins i l'altre d'un bandoler. El meu avi, que era de l'Alt Mestrat, era un admirador dels carlins, cosa que a mi em costava comprendre. De fet, una de les cançons que m'havia ensenyat de menuda era l'himne requetè, allò de "Por Dios, por la Patria y el Rei, lucharemos todos juntos ..." i que jo cantava totalment aliena al seu significat i amb la mala mirada del meu altre avi, de la CNT.

Amb els llibres d'en Joan Josep Rovira Climent a la mà, al damunt del territori, costa poc entendre el perquè el carlisme fou tan seguit i encobert en aquells paratges. O sigui que, d'alguna manera, he fet la pau amb l'avi, que, pel damunt de tot, era una boníssima persona que sempre va viure el carlisme amb ulls de nen al que havien obligat a marxar de casa seva, sol, als deu anys, per guanyar-se les garrofes a Barcelona.

Rovira Climent, J.J. Rutes carlistes I. Tortosa, 1998. Cinctorres Club.
Rovira Climent, J.J. Panxampla ¿bandoler o fugitiu?. Girona, 2010. Cinctorres Club.

Catalogació: acompanyar l'autor -metafòricament parlant, és clar-, en la seva recerca sobre el territori ha estat un plaer tremendament instructiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ràpid, que el món s'acaba!