Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 6 de juny del 2023

Alfabets. Assaigs de literatura d'en Claudio Magris

 


"Per als grecs, un riu, l'Ocèan, abraçava i contenia el món. Per a mi, el riu que envolta la Terra és el Ganges, amb el gran curs del qual comencen Els misteris de la jungla negra de Salgari, el primer llibre que vaig llegir i, per tant, el que estava destinat per sempre a ser, en certa manera, el Llibre, la trobada amb la paraula que conté la realitat i alhora la inventa. A dir veritat, vaig començar a llegir-ne la segona part, quan en Tremal Naik, obligat a servir el thugs per alliberar l'estimada Ada, fa veure que entra al servei dels anglesos amb el nom de Saranguy; feia poc que jo havia fet sis anys i acabava d'aprendre a llegir, i la primera part me l'havia llegit la meva tia maria, un trosset cada dia, quan jo encara no sabia desxifrar l'alfabet."

Magris, Claudio. Alfabets. Assaigs de literatura. Barcelona, 2010. Edicions de 1984. Traducció d'Anna Casassas.

És clar, si enceto un llibre amb una magdalena proustiana en versió Salgari sé que ja no el deixaré, perquè Saranguy, i l'obra completa de Salgari, també forma part de l'imaginari de la meva primera infantesa, regal del pare, i em garanteix que aquest llibre d'assaig sobre literatura em parlarà en un registre que comprenc. El que sí que sé és que el llibre trigaré a llegir-lo. Llegir assaig no és el mateix que llegir un relat i, amb Magris, em passa que m'aturo en un paràgraf, cerco el llibre del que parla, vaig i vinc, entro i surto i, finalment, quan ja no em queda cap més pàgina, em sento trista i frustrada, i provo de connectar el llibre al Wi-Fi a veure si hi ha actualitzacions ... D'ençà que em vaig trobar a mi mateixa intentant ampliar una fotografia d'un llibre amb dos dits ja sé que he perdut el senderi amb la digitalització.

Catalogació: necessari si t'interessa la literatura, o la democràcia, o la realitat social, o Europa, o ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ràpid, que el món s'acaba!