Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 10 de novembre del 2014

Vida en familia


"Gio' se encogió de hombros
- Usted no tiene sentido de la medida. No se puede jugar con la muerte. La muerte es una cosa seria.
-Yo no juego con la muerte, sino con la burocracia, que no es una cosa seria.
-Usted tiene el diente envenenado con la política. Usted es de los que si viajara en un tren que chocara con otro, moriría satisfecho porqué podría decir triunfalmente: "¿Ven como este Gobierno ha desorganizado los Servicios Públicos?"
-Gio' -protesté-, yo no soy un faccioso.
-¡Conque usted no es un faccioso! -dijo riendo sarcásticamente-. Tengo buena memoria. Usted ha escrito en un periódico que si anduviera por la vía y un tipo perteneciente a cierto Partido le advirtiera de que se apartara porque llegaba el tren, usted no se movería porque lo máximo que podría sucederle sería que lo arrollara, mientras que prestando oídos al consejo de aquel tipo, cualquiera sabia qué podría suceder.
-Gio' -repliqué-, aquí la política no tiene nada que ver. Cuando hablo de burocracia me refiero a un azote común a todos los países de la Tierra. Y en el campo de la burocracia no hay necesidad de inventar historietas. Ninguna fantasía pude igualar las verdaderas y reales locuras burocráticas.
Gio' se volvió hacia Margarita.
-Señora, ¿pero él nunca habla en serio?
-Sólo las raras veces que tiene gana de bromear -respondió Margarita.

On Gio' és la dona de fer feines, el senyor l'autor, i Margarita la seva esposa. Guareschi fou un autor amb uns tocs humorístics singulars, malgrat que sempre va acabar tenint problemes legals amb les seves publicacions, sobretot en la premsa. Fou del tipus "pedra a la sabata", se'l va titllar de facciós, per haver estat reclutat per l'exèrcit del Duce, i el seu catolicisme el condemnava en un moment històric on la reacció a la història recent el feia blasmable. Només cal llegir -o veure, potser- Don Camilo. Amb Vida en família, ens narra, amb el seu peculiar sentit de l'humor els últims anys de la seva vida, pràcticament retirat, amb la seva esposa i la seva "col·laboradora familiar", mare soltera i italianíssima, per mitjà de la qual comenta, desencisat, la realitat que li toca viure.

Guareschi, Giovanni. Vida en familia. Barcelona, 1970. Plaza & Janés

Catalogació: d'aquells llibres que cal cercar als encants i comprar, sense cap mena de dubte.

3 comentaris:

  1. Quin patir, ser escriptor (bé, segons quin escriptor)... Sort que quan fem ironies ens divertim nosaltres mateixos.

    ResponElimina
  2. Ben fet Loreto! :)

    Benvolguda Olga, he pensat molt en tu tot llegint-lo. El teu proverbial sentit de l'humor quadra molt amb el d'en Guareschi :)

    ResponElimina

ràpid, que el món s'acaba!